Nie sposób przejść obojętnie obok tematu druzgocącego braku poszanowania pracownika, o którym znów zrobiło się w sieci dosyć głośno. Wszystko za sprawą raportu Baptist World Air. Organizacja BWA skupia się na przedstawieniu danych dotyczących kondycji branży modowej i prawdziwości eko zastosowań, jakie w teorii oferują światowe marki. W teorii, ponieważ dane zawarte w raporcie porażają, skłaniając do uzasadnionej refleksji nad naszymi codziennymi wyborami zakupowymi… Jak sytuacja wygląda z perspektywy polskiej firmy, która wybiera trudniejszą, chociaż prawdziwie etyczną drogę?
Pracownicy jako tania siła robocza
W artykule opublikowanym przez Fashion Biznes, czytamy ze zdumieniem o
dramatycznie niskiej liczbie marek modowych, traktujących pracowników z należytym
szacunkiem. Komfort pracy, ale także odpowiednie wynagrodzenie, pozwalające na godne
życie, zapewnia zaledwie 10% firm działających w branży fashion. Pracownicy pozostałych
90% przedsiębiorstw spędzają w pracy średnio 13 godzin dziennie, otrzymując w zamian oburzająco niskie pensje. Warto zaznaczyć, że wiele z tych marek oferuje klientom produkty z tak zwanej wyższej półki, po których cenach można by spodziewać się zupełnie innego zaplecza produkcyjnego…
Czy eko jest faktycznie eko?
Świadomość społeczna zmienia się, zwłaszcza w kontekście decyzji zakupowych. Wiele marek idąc za trendem decyduje się na stworzenie „kolekcji eko” – tylko czy stoją za tym szczere intencje?
Kolejne niepokojące dane od Baptist World Aid informują nas o 40% marek, pozycjonujących się jako firmy eko, ale niebędących w stanie wykazać skąd pochodzą surowce stosowane do wytworzenia ich produktów. Odzież oznaczona metką bezpieczną dla środowiska okazuje się więc zwykłym marketingowym chwytem, nie mającym nic wspólnego z dbaniem o dobro naszej planety.
CZYTAJ WIĘCEJ: Fashion Revolution by Dalia Lingerie
Publikacja Fasion Biznes nie pozostawia złudzeń – to od nas konsumentów będą zależały dalsze losy nie tylko planety, ale i tych ludzi, zatrudnionych w strasznych warunkach gdzieś na drugim końcu świata. Warto w tym momencie spojrzeć przychylnym okiem na produkty made in Poland. Mimo, że na rynku polskim także zdarzają się nadużycia, to jednak prawo i kultura pracy są inne niż na rynkach azjatyckich i podlegają większej kontroli. To również dobra okazja by wspomnieć o kulisach naszej – daliowej działalności – transparentnej produkcji i jasnych warunkach zatrudnienia. Dalia jako rodzinna firma, bardzo ceni sobie relacje z pracownikami, którzy nierzadko są z nami od początku. W końcu naszą markę traktujemy jak wspólne dzieło, które powstało dzięki pasji i zaangażowaniu, a nie wyzysku i ślepej pogoni za zyskiem.
Dalię naprawdę cechuje jakość
,,W Dalii od zawsze dużą uwagę przykładamy do jakości materiałów, które
wykorzystujemy w pracy. Dotyczy to zarówno polskich jak i zagranicznych
producentów (z Włoch, Francji, Szwajcarii, Austrii).”- Sabina Mańka w wywiadzie dla bloga Stanikomania.pl
Cechuje nas jakość i oryginalność materiałów, które sprawiają że produkty nie są na
jeden sezon, a w większości przypadków stają się ulubieńcami na lata! Dzięki temu, że cała produkcja odbywa się w Polsce – w Makowie Podhalańskim, gdzie zarząd osobiście czuwa nad tym procesem – jako marka mamy realny wpływ na pozytywne zmiany środowiskowe w naszym regionie. Zainwestowaliśmy bowiem w ekologiczny park maszynowy, dzięki któremu rozwinęliśmy także część opakowań
produktowych, używając do nich recyklingowanego papieru.
Czy wiesz, że decydując się na zakup naszych produktów, minimalizujesz także ślad węglowy,
jaki powstaje przy transakcjach z zagranicznymi markami? Ceny naszej bielizny, to wynik wysokiej jakości materiałów, godnych warunków zatrudnienia oraz skłanianie się ku ekologicznych rozwiązaniom. Natomiast to co oferują nam w dużej mierze zagraniczni producenci, to kosztowny marketing oraz niskie
koszty produkcji, sprawiające tylko wrażenie luksusu… Czy mimo to warto? To już decyzja do rozstrzygnięcia indywidualnie, najlepiej w zgodzie z własnym sumieniem. 😉
Jak świadomie robić zakupy?
Co zmienić by podejmować właściwe decyzje? Być zainteresowanym i czujnym, po prostu. 😉
Szukać informacji, które pozwolą zapoczątkować świadome wybory, także w oparciu o ochronę środowiska. Przy tej okazji, szczególnie w dobie kryzysu, zachęcamy do wspierania polskich marek. Namawiamy również do zapoznania się z ruchem Fashion Revolution – który mocno zwraca uwagę na etykę i kulisy produkcji marek odzieżowych, a także wspomniany we wstępie raport Fashion Biznes.