Znasz pewnie to powiedzenie, że nie szata zdobi człowieka. Jest w tym wiele prawdy. W końcu poza bogatym wnętrzem mamy światu do pokazania także nasze naturalne piękno zewnętrzne, które nie potrzebuje zasłaniania i ukrywania. W większości przypadków wystarczy odrobina odpowiednio dobranej pielęgnacji i systematyczność, by nawet bez makijażu i najmodniejszych ubrań, w wersji totalnie sauté, prezentować się po prostu rewelacyjnie! Jak do tego dojść? Cóż, jedynym słusznym rozwiązaniem wydaje się w tym przypadku naturalna pielęgnacja. Na całe szczęście na rynku dostępne są kosmetyki z małych manufaktur, które z dnia na dzień zdobywają coraz większą popularność. Ich naturalne i ekologiczne produkty mają znacznie prostszy skład, a do ich przygotowania używa się sprawdzonych składników i substancji pochodzenia roślinnego. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do wywiadu z Justyną Banaś, właścicielką Domowego SPA, małej manufaktury z Jaworza, oferującej kosmetyki działające w harmonii z naszym ciałem.
Kosmetyki od serca
Redakcja: Od 2019 roku tworzysz kosmetyki naturalne i prowadzisz w tym zakresie własną firmę. Kiedy w Twojej głowie zaświtał pomysł, by zmienić zainteresowania i hobby w pracę zawodową?
Justyna Banaś: Kosmetyki naturalne i ręcznie robione, pochodzące tylko z małych manufaktur, stosuję już od 12 lat. Oczywiście nie było wtedy tak dużego wyboru jak teraz, ale to poniekąd dobrze, bo dzięki temu zaczęłam zgłębiać temat mieszania różnych surowców naturalnych i tworzenia kosmetyków – najpierw tylko dla siebie. Pozytywne opinie koleżanek i przede wszystkim efekty, stały się dla mnie bodźcem do tego, aby otworzyć sklep internetowy. Najtrudniejsze były wszystkie prace papierkowe, badania, zgłoszenia, itd. Później przyszedł czas na marketing: logo, etykiety, wzory, kolory, nazwy, opisy… wszystko mi się podobało! Na szczęście ostatecznie kobieca intuicja mnie nie zawiodła, chociaż męski punkt widzenia również został wzięty pod uwagę. W końcu po licznych konsultacjach oraz długich godzinach rozważań, dopracowaliśmy wszystkie detale i ruszyliśmy ze sprzedażą.
Początki nigdy nie są łatwe
Jak długo trwały przygotowania przed wdrożeniem na rynek sprzedażowy Twojego pierwszego produktu? Co to było?
Trudno byłoby uruchomić sklep internetowy tylko z jednym kosmetykiem, dlatego na początku produktów było kilka: masła do ciała, peelingi do ciała, masełko do ust. Niedługo potem wprowadziliśmy pierwsze balsamy. Co ciekawe, jeden z pierwszych balsamów – Zmysłowe Piżmo – do dziś jest naszym niepodważalnym bestsellerem. 🙂
Czy jest jakiś kosmetyk albo formuła, której jeszcze nie próbowałaś stworzyć, chociaż bardzo byś chciała?
Ależ tak! Ostatnio szczególnie skupiam się nad produktami do pielęgnacji skóry twarzy. To dosyć skomplikowany, ale naprawdę piękny temat. Boostery, kremy, lotiony – to kosmetyki, które chciałabym móc już niedługo wprowadzić do oferty Domowego Spa. Zależy mi na tym, aby wciąż się rozwijać i zaskakiwać moje klientki. Niektóre Panie są z nami od samego początku i wracają regularnie. Chcę umożliwić im odkrywanie coraz to nowszych i ciekawszych formuł.
Inspiracja z natury
Na swojej stronie piszesz o tym, że inspiracji szukasz w naturze. Teraz mieszkasz w Jaworzu, czyli w otoczeniu gór, ale czy jest miejsce, do którego chciałabyś się przeprowadzić?
Jaworze to moje miejsce i mój dom. Góry są natomiast dla mnie drugą największą pasją. Lubię aktywny tryb życia i ponad wszystko cenię sobie kontakt z naturą. Dlatego biegam – dosłownie o każdej porze dnia i nocy, korzystając z uroków mojej okolicy. Wtedy się oczyszczam, nabieram nowego spojrzenia na różne sprawy i zawsze wracam z nowymi pomysłami. Ogólnie zarówno tutaj na miejscu, jak i na całym świecie, silnie inspirują mnie inne kobiety. To jak wyglądają, w co się ubierają, ich fryzury, makijaż, perfumy… Lubię więc odkrywać nowe zakątki i czerpać z każdej takiej podróży. Jednak jeżeli chodzi o wyprowadzkę gdzieś na stałe, chyba nie umiem sobie tego wyobrazić.
Mocno podkreślasz to, że w Domowym Spa pracują razem przyjaciele. Jaki jest podział obowiązków w Waszej firmie?
Podział obowiązków został ustalony od samego początku. Każdy zajmuje się u nas tym, w czym jest dobry i w czym czuje się najlepiej. Oczywiście w razie potrzeby pomagamy sobie, radzimy, a momentami również kłócimy się ze sobą. Ale to naturalne procesy twórcze, zawsze wynika z nich ostatecznie więcej dobrego niż złego. Jestem wdzięczna moim współpracownikom za to, że wkładają tak dużo serca i energii w Domowe Spa. Naprawdę wierzę, że firmę tworzą ludzie, a nie budynki czy nawet same produkty.
Ważne jest to co w środku, ale i na zewnątrz
Co Twoim zdaniem wyróżnia Domowe Spa wśród innych marek, zajmujących się produkcją naturalnych kosmetyków, których swoją drogą pojawia się coraz więcej?
Przede wszystkim to, że ja nie jestem tylko firmą, ale jestem też mamą i gospodynią domową. Mam swoje hobby, którymi dzielę się chętnie w mediach społecznościowych i naprawdę staram się trzymać bliski i bezpośredni kontakt z moimi Klientkami. To dosyć nietypowe, ale my naprawdę piszemy do siebie, dzwonimy, a czasami nawet… wysyłamy sobie ciasteczka. 🙂 Domowe SPA na pewno wyróżnia też różnorodność produktów, ich zapachy, nietuzinkowe nazwy oraz ekspresowa realizacja zamówień. Wiele naszych Klientek powtarza, że wybierają nasze produkty nie tylko ze względu na skład, ale też walory estetyczne i zapachowe, o które trudno w asortymencie innych, małych manufaktur.
CZYTAJ WIĘCEJ: Dalia Talks startujemy!
Rosnąca popularność na Eco kosmetyki bardziej cieszy Cię czy martwi?
Bardzo cieszy, inspiruje i mobilizuje do dalszej pracy. Oczywiście, że rosnąca konkurencja jest zawsze pewnego rodzaju stresem. Zastanawiam się co robić, by nie zginąć na rynku. Ale z drugiej strony to dzięki temu cały czas się rozwijamy i nie osiadamy na laurach. Uważam, że Domowe SPA jeszcze nie raz pokaże wszystkim na co nas stać. 😉
Rozwijająca się oferta
W ofercie Domowego Spa można znaleźć produkty pielęgnacyjne do twarzy, rąk i całego ciała. Które z nich sprzedają się najlepiej?
Jak już wspomniałam, naszym bestsellerem jest balsam Zmysłowe Piżmo. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się również balsam Anielski Jaśmin, oraz ręcznie robione peelingi. Nasze Klientki mają naprawdę różne potrzeby, na które my staramy się odpowiadać. Jedne Panie szukają sprawdzonego kremu do rąk o bezpiecznym składzie – co sprawdziło się niezwykle przy okazji konieczności ciągłej dezynfekcji rąk – a inne chcą zrelaksować się w aromatycznej kąpieli z dodatkiem soli morskiej. To wszystko zależy. Dla mnie najistotniejszy jest fakt, że wszystkie produkty jakie wprowadziliśmy do oferty, spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem.
Na co zwracają uwagę Twoi klienci? Oczywiście poza naturalnym składem kosmetyków.
Na pewno na to, że ciągle wymyślamy nowe rzeczy i zaskakujemy fajnymi promocjami. Działamy również zgodnie z ideą zero waste, a ponieważ świadomość społeczna w tym względzie cały czas rośnie, my również zyskujemy nowe grono odbiorców naszych produktów. W Domowym Spa wykorzystujemy wyłącznie szklane/metalowe opakowania, a nawet pudełka i wypełniacze paczek są ekologiczne i nadają się do ponownego wykorzystania. Wiemy, że te działania mają głęboki sens, ponieważ chronią środowisko i zdrowie naszych Klientek.
Najważniejsze jest zdanie Klientek
Co dodaje Ci w pracy skrzydeł, a co najbardziej je podcina?
Najważniejsze są opinie i komentarze Klientów. Pozytywne bardzo cieszą i dodają skrzydeł, negatywne zaś dają do myślenia. Jeżeli są konstruktywne to analizujemy je i wprowadzamy zmiany. Niestety chyba jak każdy nie potrafię poradzić sobie z hejtem, nie rozumiem go po prostu. Nie tak dawno miałam z nim bezpośrednio do czynienia. Załamałam się wtedy i na pewien czas straciłam sens i motywację do dalszej pracy. Na szczęście mam wokół siebie ludzi, którzy potrafią mnie wesprzeć i przywołać do porządku. Pozbierałam się dzięki temu i myślę nawet, że w jakimś sensie stałam się silniejsza…
Twoje plany zawodowe na rok 2021?
Nowe produkty i rozszerzenie sprzedaży stacjonarnej, to na pewno. Chciałabym, aby osoby, które nie są przekonane do zakupów online, mogły swobodnie zaopatrzyć się w nasze kosmetyki stacjonarnie. Rozumiem, że nie wszystkim wystarczą zdjęcia i opisy, niektórzy chcą produktu dotknąć, powąchać itd. To z myślą o nich pracujemy nad dostępnością produktów poza naszą stroną www.domowespa.pl
Twoja firma została naszym partnerem w nowej serii Dalia Talks na kanale YT Dalii. Rozmawiamy w niej z zaproszonymi gośćmi o kobiecych sprawach, poruszamy tematy związane z ich życiem zawodowym i prywatnym. A jakie przesłanie Ty chciałabyś skierować do wszystkich Dalibabek?
Bez względu na wiek czy rozmiar – Jesteś Piękna! Dbaj o siebie, spełniaj się i przede wszystkim zawsze bądź sobą.