O odpowiedzialnej modzie z Magdaleną Płonką – założycielką MSKPU

O odpowiedzialnej modzie z Magdaleną Płonką – założycielką MSKPU

Odkryj model PAULA:

paula właściwy do kafelek 3FIGI PAULA
dalia-lingerie-biustonosz-paula-soft-k02-16990-zlpaula właściwy do kafelek

W cyklu #RealWomen rozmawiamy z Magdaleną Płonką – projektantką mody, założycielką MSKPU (Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru), w której uczy przyszłych projektantów odpowiedzialnego tworzenia mody. Wykładowczyni Corporate Social Responsibility w modzie – tematu, który poruszyła także w autorskiej publikacji „Etyka w modzie, czyli CSR w przemyśle odzieżowym”.

MSKPU
Magdalena Płonka, mskpu.pl

Jeśli nie projektantką, zostałaby Pani…?

Nauczycielem, czyli zajmowałabym się tym, co robię także obecnie.

Jak narodził się pomysł założenia szkoły mody?

Z braków programowych w istniejących szkołach. Koncept nowej szkoły miał polegać na zatrudnieniu aktywnych zawodowo specjalistów, a nie profesorów z mianowania, którzy nigdy nie pracowali w zawodzie.

MSKPU istnieje już 14 lat. Co zaskoczyło Panią najbardziej w prowadzeniu tej uczelni?

Jej potencjał oraz to, ile instytucji oraz osób może współpracować ze szkołą mody i jej uczniami.

 

Czy obserwując swoich studentów na przestrzeni lat, zauważa Pani jakąś tendencję w ich twórczości?

Tak. Kolekcje mają bardziej sprzedażowy charakter, co świadczy o tym, że młodzi projektanci są coraz bardziej świadomi wymagań rynku oraz faktu, że nauka mody, to przygotowanie do wykonywania zawodu, dzięki któremu będą się utrzymywać.

Dyplomy tegorocznych absolwentów były na bardzo wysokim poziomie. Nas zachwyciła kolekcja Alicji Chmielewskiej, którą nagrodziliśmy wyróżnieniem (klik, by przeczytać wywiad). Czy może Pani zdradzić, która kolekcja poruszyła Panią najbardziej?

Kolekcja Marii Klar. Ze względu na background ekologiczny, głęboki koncept filozoficzny oraz plastyczny, a także mistrzowską sesję zdjęciową.

MSKPU
Kolekcja Alicji Chmielewskiej wyróżniona przez Dalia Lingerie

Co powinien wiedzieć każdy aspirujący projektant, zanim podejmie naukę na modowej uczelni?

Każdy młody projektant powinien pamiętać, że ukończenie szkoły nie jest gwarancją sukcesu zawodowego, który zależy od kilku tak naprawdę czynników. Są nimi nie tylko talent, ale odnalezienie się w realiach rynku, komunikacja z ludźmi, silny charakter oraz zdolność do kompromisów.

Wydała Pani książkę i wykłada CSR (Corporate Social Responsibility) w modzie, a MSKPU działa całkowicie w zgodzie z założeniami etyki w przemyśle odzieżowym. Czy podczas obron dyplomów pochodzenie i rodzaj materiałów użytych w kolekcji stanowi składową oceny?

Nie. To nadal zbyt niszowa technologia, aby wymagać jej od dyplomantów. Aczkolwiek ekologiczne i etyczne podejście do mody, zaprezentowane na egzaminach jest zawsze mile widziane.

MSKPU
Autor: Magdalena Płonka, empik.com

Na co najbardziej zwraca się uwagę w MSKPU przy obronach dyplomów?

Na oryginalność oraz nawiązanie do aktualnych wymagań rynku.

W wywiadzie dla VU MAG wspomniała Pani, że robiąc zakupy, zwraca szczególną uwagę na certyfikaty produktów. Jakie marki / projektantów ceni Pani najbardziej?

Obecnie zachwyca mnie kolekcja wykładowczyni MSKPU, Katarzyny Szymańskiej – Dream Nation, z bawełny ekologicznej, następnie podobnie Siss oraz bezwarunkowo Wearso. Uwielbiam także Mariusza Przybylskiego.

 

 

W kwestii ekologicznej mody pojawia się temat recyklingu. H&M do 2030 roku chce korzystać wyłącznie z recyklingowanych tkanin. Oznacza to całkowite odejście od naturalnych materiałów. Niektórzy twierdzą, że prawdziwie eko są tylko naturalne tkaniny, a sam proces recyklingu również zanieczyszcza środowisko. Jak Pani podchodzi do tego tematu?

Każda akcja ma swoje konsekwencje środowiskowe. Nie ma możliwości przetwarzania włókien bez zużycia wody, czy prądu. Ale nie bądźmy malkontentami lub nihilistami. To zawsze dobry krok w przyszłość oraz oszczędzanie pierwotnych surowców naturalnych.

Trendy – wizje określające kierunek, jakim będzie podążać moda czy narzędzie napędzające konsumpcjonizm?

Tania moda, status społeczny, przynależność do grupy. Aczkolwiek nie wykluczam priorytetów ekologiczno- etycznych, gdyż zachowania konsumenckie także na to wskazują.

Więcej o trendach, recyklingu i  nowych technologiach w modzie przeczytacie w wywiadzie z redaktor VOGUE Polska – Harel (klik).

Wywiad z Harel przeczytacie także w naszym magazynie #SHAPEMEUP [klik]

Jak chciałaby Pani, żeby za 10 lat wyglądała branża mody w Polsce?

Więcej inwestycji oraz wsparcia od państwa! Na tym zostały zbudowane potęgi mody francuskiej, brytyjskiej, czy włoskiej.

Dziękujemy za rozmowę!

Brak komentarzy

wyślij odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

DOŁĄCZ DO NAS
Podziel się swoją historią lub zainspiruj nas do poruszenia ważnego tematu. Piszemy artykuły, rozmawiamy z inspirującymi kobietami i pytamy o zdanie ekspertów. Jesteśmy otwarci na współpracę oraz Twoje propozycje. Skontaktuj się z nami!
dalia
KONTAKT Z REDAKCJĄ
e-mail: shapemeup@dalia.pl
WYDAWCA:
Dalia Lingerie ul. Wolności 145 34-220 Maków Podhalański tel: +48 33 877 16 87 e-mail: biuro@dalia.pl